NIKE zet op unieke manier in op retentie en interne communicatie
Tijdens de Cyber Week draaien de zes distributiecenters in Laakdal op volle kracht. Het is traditioneel een erg drukke periode voor de bijna 5000 medewerkers van Nike en dat is de HR-afdeling niet ontgaan. Daarom zochten zij naar een originele manier om de personeelsleden te ondersteunen.
Zij kiezen voor een groots radioproject met zes verschillende liveshows, uitgezonden vanuit een mobiele studio temidden van de collega’s. Vijf dagen lang geeft de radiozender een gevoel van samenhorigheid op de vloer. Zo wil het bedrijf ook in economisch uitdagende tijden blijven investeren in haar medewerkers. Aan het project nemen bekende hosts deel zoals Jolien Roets en Hakim Chatar, Tom De Cock, Marcel Vanthilt, Michèle Cuvelier en Heidi Van Tielen.
Zij kiezen voor een groots radioproject met zes verschillende liveshows, uitgezonden vanuit een mobiele studio temidden van de collega’s. Vijf dagen lang geeft de radiozender een gevoel van samenhorigheid op de vloer. Zo wil het bedrijf ook in economisch uitdagende tijden blijven investeren in haar medewerkers. Aan het project nemen bekende hosts deel zoals Jolien Roets en Hakim Chatar, Tom De Cock, Marcel Vanthilt, Michèle Cuvelier en Heidi Van Tielen.
Een boost voor het werkgeluk
Een week lang radio voor en door collega’s, dat is het concept. Via een interactief platform kunnen medewerkers de radioshow volgen en berichtjes insturen om elkaar aan te moedigen. Zowel vooraf als tijdens de show kunnen zij platen aanvragen en opdragen aan een collega. Er is een Dance Top 75, een Power Top 75 en een Foute Top 47. Er is zelfs een speciale show voor de nachtploeg en een Latin thema-uurtje voor de Portugese en Spaanse collega’s. Muziek is de verbindende factor. Waar mogelijk krijgen collega’s een rol in de shows: één collega krijgt om 5u te horen dat haar nachtshift er al op zit en dat zij nog een uurtje co-host mag zijn naast Marcel Vanthilt. Andere collega’s komen live zingen in de studio, of een DJ-set geven, er komt iemand freestylen, er zijn interviews, onder andere over sportieve prestaties van collega’s, en er zijn heel wat bijzondere stories. Zo leren de medewerkers hun collega’s eens op een andere manier kennen. |
Radio sloopt de grenzen tussen de verschillende teams. Dit wordt nog versterkt door uit te zenden vanuit een mobiele studio, die van het ene distributiecenter naar het andere verhuist. Vliegende reporter Erika Van Tielen helpt ook een handje: zij verplaatst zich mee tussen de verschillende DC’s, op zoek naar collega’s die foutloos supportersliedjes kunnen uitzingen, een knipoog naar het WK Voetbal. Door het gevoel van samenhorigheid te versterken, draagt het bedrijf bij tot het werkgeluk van de werknemers.
|
Retentie
Net zoals werkgeluk, dragen ook doorgroeikansen bij tot retentie. Een radioprojectweek is een unieke opportuniteit om alle facetten van het bedrijf te tonen. De district directors nemen het bijvoorbeeld tegen elkaar op in een omgekeerd sollicitatiegesprek: ze krijgen de kans anderen er in 32,51 seconden (de toptijd van een sprint van Ronaldo) van te overtuigen dat hun afdeling the best place to work is. |
Ook het initiatief Support by Support krijgt aandacht: collega’s van de office afdelingen kunnen zich opgeven om in drukke periodes zoals Cyber Week hun collega’s in de distributiecentra te gaan helpen. Op die manier voelen medewerkers zich niet alleen met elkaar verbonden, ze krijgen ook zicht op de doorgroeikansen binnen het bedrijf. Company radio is dan ook een efficiënt medium om in te zetten op retentie. |
Investeren in medewerkers
Werkgeluk scoort hoog in het rijtje van criteria die werknemers belangrijk vinden bij de keuze van een job. Een radioproject als dit versterkt het werkplezier en belicht de doorgroeikansen, twee factoren die bijdragen tot een duurzame loopbaan - ontzettend belangrijk voor werkgevers in tijden van schaarste. Met vijf dagen company radio heeft dit bedrijf dus een straffe strategie ontwikkeld om in te zetten op retentie.
Daarnaast gebruikt het radio als een laagdrempelig platform om interne communicatie te delen. Een radioprojectweek is dan ook een efficiënte manier om retentie te boosten en interne communicatie te faciliteren.
Werkgeluk scoort hoog in het rijtje van criteria die werknemers belangrijk vinden bij de keuze van een job. Een radioproject als dit versterkt het werkplezier en belicht de doorgroeikansen, twee factoren die bijdragen tot een duurzame loopbaan - ontzettend belangrijk voor werkgevers in tijden van schaarste. Met vijf dagen company radio heeft dit bedrijf dus een straffe strategie ontwikkeld om in te zetten op retentie.
Daarnaast gebruikt het radio als een laagdrempelig platform om interne communicatie te delen. Een radioprojectweek is dan ook een efficiënte manier om retentie te boosten en interne communicatie te faciliteren.
Meer lezen
Company Radio boost je employer branding
Company Radio boost je interne communicatie
Company Radio gidst je medewerkers door tijden van verandering
Met Company Radio bouw je een onvergetelijk bedrijfsfeestje
Zoek je een onvergetelijke manier om Kerst of Nieuwjaar te vieren met collega's?
GZA en ZNA gidsen personeel door change verhaal met Go Live Radio
Aquafin zet collega's in de bloemetjes met zelfverzonnen awards op Radio Aquafin
Waarom Event design bureau DDMC kiest voor Company Radio
Raf Van Brussel schrijft bedrijfslied speciaal voor SBE collega's
Company Radio boost je interne communicatie
Company Radio gidst je medewerkers door tijden van verandering
Met Company Radio bouw je een onvergetelijk bedrijfsfeestje
Zoek je een onvergetelijke manier om Kerst of Nieuwjaar te vieren met collega's?
GZA en ZNA gidsen personeel door change verhaal met Go Live Radio
Aquafin zet collega's in de bloemetjes met zelfverzonnen awards op Radio Aquafin
Waarom Event design bureau DDMC kiest voor Company Radio
Raf Van Brussel schrijft bedrijfslied speciaal voor SBE collega's